top of page
  • Foto van schrijverManon Spruit

Vo2max. Wat is en wat kan je ervan leren?

Zo. En wat is je VO2max vandaag? Je hebt het vast wel eens gehoord, bij trainingsmaatjes of nadat je je training hebt opgeslagen in je sporthorloge. De term Vo2max is een bekende term in de duursportwereld. Maar wat is het precies en vooral, wat leert het je en hoe zetten we het in binnen training in om je sterker en fitter te maken. First things first, de afkorting VO2max, waar staat die voor? V staat voor volume in loop van tijd O2 staat voor zuurstof Max staat voor maximum Dit wordt uitgedrukt in milliliter (ml) per minuut (min) per kilogram lichaamsgewicht (kg), met andere woorden: ml/min/Kg. Dit betekent dat VO2max het maximale volume zuurstofgas is dat het menselijk lichaam per tijdseenheid kan transporteren en metaboliseren bij lichamelijke inspanning gemeten op zeeniveau. Je VO2max is een maat voor de prestaties van je aerobe energiesysteem. VO2max wordt vaak gezien als de grootte van je motor, omdat het iets zegt over hoeveel zuurstof je lichaam effectief kan gebruiken om energie te produceren tijdens het sporten. De snelheid waarmee je spieren zuurstof gebruiken, is gelijk aan de energie die ze aeroob (dus met zuurstof) produceren.

Aerobic power Vo2Max
Hoe groter je Vo2Max, hoe groter het rondje, hoe hoger de aerobic power.

Wanneer je door middel van training je VO2max weet te verhogen, kan dit verschillende effecten hebben op andere trainingsparameters in je lichaam. Als je je aerobe power vergroot, verhoog je ook je vermogen om lactaat te verbranden, waardoor je anaerobe drempel of FTP toeneemt wanneer je VO2max toeneemt. Je FatMax neemt ook toe, je vermogen om naast koolhydraten ook vet te verbranden tijdens inspanning, waardoor je meer kcal per uur kan verbranden. VO2max is voor een deel genetisch bepaald, maar zeker tot op zekere hoogte te trainen. Door een inspanningstest uit te voeren kun je je exacte waardes meten, specifiek jouw trainingszones bepalen en de juiste trainingen uitvoeren om je VO2max te verbeteren. Wat is een goede VO2max?

VO2max waarde is zeer persoonlijk en de interpretatie van wat een goede waarde is hangt af van je leeftijd, type sport en welke sportieve doelstellingen je hebt. Bovendien moet je jezelf niet blindstaren op alleen een VO2max waarde. VO2max is een van de trainingsparameters waarmee je rekening moet houden, maar niet de enige. Door meer kennis op te doen over je VO2max, kun je jouw trainingsprogramma verbeteren en de VO2max waarde vertalen naar je sportprestaties.


Leuk feitje, de hoogste VO2max ooit gemeten was wielrenner Oskar Svendsen uit Noorwegen, hij haalde een waarde van 97.5 ml/min/Kg gemeten tijdens een test in Lillehammer in September 2012. Een gemiddelde amateurwielrenner tussen de 35 en de 40 haalt gemiddeld een waarde van 60 ml/min/Kg, even ter vergelijking.


Wil je achter jou VO2max komen binnen je sport? Neem eens een kijkje bij onze inspanningstesten van INSCYD.



Recente blogposts

Alles weergeven

Komentarze


  • Facebook
  • Instagram
bottom of page